«I Storbritania, Tyskland, Belgia og Frankrike vil millioner av mennesker i lång tid være avhengige av gass frå Norge, gass som jorda sjølv har tatt godt vare på, og som me har foredla og frakta heile vegen frå under havets dyp og fram til kundene» (fra Gassco’s videopresentasjon, se her).
Om oss: Vi er en gruppe av interesserte innbyggere som ser den store betydning av naturgass innenfor den norske kontinentalsokkel. En ublu pris på strøm sammen med den merkelige, skjemmende utbygging av vindkraft i vår fantastiske natur, har drevet oss til å lete etter alternativer; vi mener å ha funnet dette.
Naturgass til norske hjem og norsk industri kan gjennom enkle grep bli til virkelighet, og det er meget bedre og meget billigere enn strøm. Naturgass vil i tillegg kunne få en livsendrende betydning for flertallet i Norge, fordi håndteringen er så enkel. Dette ligger oss så nært at vi kan gripe dette med begge hendene. Dette er et uomtvistelig faktum. Våre opplysninger bekrefter dette. Naturgassfunnene innenfor norske territorialgrenser er mye større enn vi tror. Vi har lagd et kort kompendium med noen nøkkelfakta.
Den norske industri
Den norske industrien som nå ligger sterkt kneblet av høye strømpriser, kan igjen få luft under vingene. Industri må ha energi, privathusholdningene varme i husene. Er naturgass fra norske gassfelt løsningen? Det er nærliggende og kortreist. Å bygge ut naturgass-ledninger over hele Norge er mulig: Norge leverer idag allerede mellom 20 og 25% av Europas naturgass, og er dermed en betydelig leverandør av naturgass (norskpetroleum, her). «Tyskerne importerte 142 milliarder kubikkmeter gass (forkortes Bcm) i fjor. Av dette kom 50 Bcm, over en tredjedel, fra Norge. Bare Russland sendte enda mer gass til tyskerne i fjor» (se e24, her).
Vi bør ta det innover oss
1/4 av Europas energiforbruk, som gjør «kontinentet grønt med hensyn til klimavennlig energibruk», er faktisk helt vilt, fordi det røper litt av hva vi kunne ha fått til med 10% av denne naturgassen brukt i Norge. Et nett av innenlandske naturgass-transport-ledninger vil kunne gi mange viktige perspektiv på energispørsmål, men også sette den store vindkraft-utbyggingen vi nå er vitne til, med alle skadevirkninger den bærer med seg, i relieff, da det dreier seg om totalkostnadene.
Transport av naturgass i ledninger, innebærer i likhet med transport av vann, ingen synlige miljøbelastninger. Naturgass fra norske gassfelt er selvfølgelig enda mer miljøvennlig når den brukes kortreist, hvor gratis spillvarme trengs i 9 av årets 12 måneder. Det finnes store gassfelt utenfor Bergen, Stavanger, Molde og Hammerfest.
Forekomstene av naturgass i Nordsjøen utenfor Bergen kan fø ikke bare kystbefolkningen i distriktet rundt Bergen og de tilhørende industrier, men også hele vestlands- og sørlandskysten, Gudbrandsdalen, det sentrale Østlandet og Oslo. Utsagnet «Framtida er elektrisk» er et maktkrav om blind underkastelse: At folk flest skal risikere sin helse for helseskadelige felter som ingen trenger, på toppen av 5G-svineriet. Framtida er naturgass, men vi ser at en del godt skodde aktører kommer til å stå på alle bremsene slik at folk og norsk industri ikke skal få det.
Infrastruktur
Det må bygges ut infrastruktur og finansieringen av dette vil ikke være et problem, mot fri levering av gass over et visst antall år. Svenskene ville elske norsk naturgass. Naturgass fra Melkøya ved Hammerfest vil kunne skape vekst for hele Finnmark. Beboerne langs vår langstrakte kyst har en medfødt rett til ressursene og dermed makt over sin egen livstilværelse; det hadde vært en milepæl å få gitt denne tilbake.
Naturgassleveransene vil derfor ikke bare skape arbeidsplasser og husvarme, men forandre på de nåværende maktstrukturer, dvs desentralisere dem. Vi kan komme til å se at all slags industri, produksjon og arbeidsplasser skyter opp langs Finnmarkskysten, for naturgassen kan leveres billig. Den vil få betydning også for nabolandet Finland. «Det er produsert olje og gass fra totalt 120 felt på norsk sokkel siden 1971. Ved årsskiftet 2022/23 var det 93 felt i produksjon: 70 felt i Nordsjøen, 21 i Norskehavet og 2 i Barentshavet. I 2022 ble ett nytt felt satt i produksjon, Nova. Njord startet produksjonen opp igjen etter en oppgradering av innretningene. Fem nye felt var under utbygging ved årsskiftet» (norskpetroleum, her).
Naturgass er enkelt å håndtere, å frakte naturgass er like enkelt som å frakte vann, mens både strøm og olje byr på langt større finansielle og tekniske utfordringer. Naturgass er ufarlig og oppfører seg med stor forutsigbarhet.
Gassdrevede husholdninger og industri har vært dagligdags i mange, mange år i England, Tyskland og resten av Europa, men av ymse grunner ikke i Norge. Hos oss er gass idag forbundet med risiko, eksplosjon og død. En ubestemmelig gassfrykt bergtar nordmenn i Norge, men hele frykten forsvinner når vi krysser Nordsjøen.
Noen har hevdet at det ikke er større mengder naturgass i gassfeltene i Nordsjøen og Norskehavet,
men vi har iakttatt at handlinger snakker høyere enn ord: Norsk naturgass sendes nå i rør under Nordsjøen og via Tyskland/Danmark helt til Polen. Polen får levert mere norsk naturgass, en ny ledning ble åpnet rett etter ødeleggelsen av Nord-Stream-ledningen.
Fra faglig hold blir det meldt at det sendes mer enn 10 ganger så mye energi i form av gass enn som strøm over Nordsjøen fra Norge. Bygges strukturene for naturgass utover Norges land, vil også NTNU i Trondhjem kunne endelig bli den teknologi-yngleplass den var tenkt å være og bli leverandør av spesialister på naturgass og utvinningsteknikk.
Fra utviklingshistorien fortelles det at: «Europipe II er et 658 kilometer langt gassrør fra Kårstø i Rogaland til Dornum i Tyskland, som kom i drift i 1999», ifølge Equinor (les mere, her). Europipe II (ferdigstilt i 1999) kostet 9,6 mrd kroner (fra Wikipedia, her). Har ikke byggingen og driften av Europipe funnet sted i et langsiktig perspektiv, vurdert av de fremste fagfolk?
«Totalt leverte Gassco 113,2 milliarder kubikkmeter (BCM) gjennom rørnettet i 2021. Det er en økning på 6 milliarder kubikkmeter, sammenlignet med 2020. Dette er store mengder naturgass. Leveransene av naturgass fra Norge dekker nå om lag en fjerdedel av Europas energiforbruk, og spiller en viktig rolle i kontinentets samlede innsats for å få ned klimagassutslippene … Det er mer enn 60 felt som produserer gass på norsk sokkel og årsresultatet for 2021 viser at alle aktørene i gassverdikjeden har levert på en imponerende måte, sier Leversund» (tekst fra Gassco, her).
Gjøkungen Gassled
Bedriften Gassco er en europeisk kjempeaktør, men av forskjellige grunner totalt ukjent for både norsk media og det norske folk, et selskap hvor staten er eier. Men ledningsnettet, gjennom bedriften Gassled, er på andres hender (om Gassled, her). Det rørnett hvorigjennom gassen transporteres, eies av utenforstående. Det betyr at det er gjøkungen Gassled som har makta. Nasjonen Norge behøver ikke å være langt fra å bli forvandlet til et Haiti eller et Mali.
Det er land som er meget fattige med sine enorme mineralrikdommer. På den annen side kan inntjeningen fra en sterkt tiltrengt norsk-kontrollert gasseksport fort komme opp i størrelsesordener som kan gjøre Norge like rikt som Libya var under Gadaffi, like rike som Saudi Arabia, så mye at den kunne erstatte hele statsbudsjett, og sørge for en slutt på beskatning av det norske folk. Men idag går pengene ut av landet. For det er eierne bak Gassled som idag bestemmer, ikke våre stortingspolitikere.
Ganske enkelt fordi Gassled kontrollerer de viktigste knutepunkter: Der gassen sendes fra plattformene til land, der den kommer på land m.v., altså de stedene hvor norsk gass kan sendes videre mot Norge i helt nye rør. Det gjenstår et større arbeide for å bringe kontrollen tilbake på norske hender, helst statlige. Når vi ser hvordan Statnett får drive sin statlige virksomhet, aner vi hvordan et statlig Gassled med sine større ressurser kunne ha gjort en mye bedre jobb. Statnett og Gassled som utfyllende statlige aktører innenlands vil styrke vår selvforsyning og sette dagens urimelige ACER-krav (se her) i skammekroken. Norsk gass til Norge vil tvinge vår energipris ned slik at vindkraften blir naturlig ulønnsom.
Nye forekomster i 2022
Letevirkomhet etter olje og gass startet i 1969 med Ekofisk, i dag oppdages hvert år nye drivverdige forekomster. «Det er gjort 12 nye funn i 2022; fire av funnene er gjort i Nordsjøen, fem i Norskehavet og tre i Barentshavet. Ved utgangen av 2022 bestod funnporteføljen av 79 funn. I 2022 ble det levert utbyggingsplaner for 20 prosent av funnene som var i porteføljen ved forrige årsskifte. Av de 79 funnene i funnporteføljen er de største 7324/8-1 (Wisting) i Barentshavet, 6406/9-1 Linnorm i Norskehavet og 35/2-1 (Peon) i Nordsjøen» (tekst norskpetroleum, her). I praksis ser vi at det er naturgass nok, det dreier seg faktisk om store mengder, ikke bare leverer Norge mellom 20 og 25% av det europeiske naturgassforbruk, men Norge erstatter også 10% av naturgass fra Russland (tekst e24, her).
Helt tydelig langsiktig
Vår konklusjon er at dette er langsiktig planlegging. De har allerede liggende leveranser for de neste 50-100 årene, men leter kontinuerlig etter nye forekomster for å fylle lageret, det er derfor det investeres store penger i infrastruktur, det er derfor det inngåes nye store kontrakter med store kunder ute i Europa. Som Oljedirektoratet melder i sin ressursrapport 2022: «Det er store gjenværende ressurser (min utheving) i produserende felt, med et betydelig potensial for økt utvinning som kan bidra til å motvirke nedgangen» (ressursrapport kan lastes ned, her). Gassco har kommet opp helt øverst i klassen, blandt de helt store leverandører av naturgass. Dette bør også kunne tjene det norske folk i form av naturgass-leveranser til norsk industri og privathusholdninger (om Gassco, se her, årsrapport 2022, last ned, her). Nordmenn var ikke de flinkeste med gassteknologi, og «det var ikke meningen» at vi skulle bli det heller. Med vennlig hilsen for AG for Norsk Naturgass i Norge,
Skrevet av Sven-Inge Johansen, Skien
Ta kontakt: post@sveningejohansen.no
Tilføyning pr 09.05.2023, etter min mening bekrefter det langsiktige aspekte, men også lønnsomhet, gasstransportsystemet blir drevet av firmaet Gassled: Olje- og Energidepartementet meddelte den 28. april 2023 følgende: Regjeringen har bestemt at staten skal overta eierskapet i de viktigste delene av det norske gasstransportsystemet når konsesjonene utløper. Det skriver Olje- og energidepartementet i en melding fredag (fra DN, her).
Last ned rapport, her.